۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

1500 نفر دیگر به تعداد کارگران بیکار افزوده شد

شبکه جنبش راه سبز(جرس): بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان کارخانه‌های عضو سندیکای صنعت برق ایران به دلیل تعطیلی واحد تولیدی از کار بیکار شده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمد پارسا، رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات برقی ضمن اعلام مطلب فوق افزود: سه کارخانه به دلیل بحران مالی تاکنون تعطیل شده‌اند و با تعطیلی این واحدها حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کارگر از کار بیکار شده‌اند.
او افزود: بقیه کارخانه‌های ما هم در سال‌های اخیر سیاست انقباضی پیش گرفته‌اند و کارگرانشان را تعدیل کرده‌اند.
او گفت: یکی از این کارخانه‌ها، کارخانه آونگان اراک بوده است که چون نامش رسانه‌ای شده می‌توانم اسمش را ببرم اما اسم دو کارخانه دیگر ار به دلیل این که از صاحبانش اجازه ندارم نمی‌توانم اعلام کنم.
او با اشاره به این که به دلیل بحران مالی کارخانه‌ها در این بخش با حدود ۲۰ تا ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کنند توضیح داد: این وضعیت در آینده می‌تواند صنعت برق را با مشکلاتی مواجه کند. از یک سو در حال از دست دادن بازارهای خارجی‌مان هستیم و از سوی دیگر به دلیل این که تعرفه‌ها پایین است بازار داخلی‌مان را نیز در اختیار کشورهای دیگر قرار داده‌ایم.
پارسا در پاسخ به این سئوال که با توجه به اعلام آمادگی وزارت نیرو برای پرداخت بخشی از بدهی‌های این وزارتخانه آیا مشکل حل خواهد شد، گفت: ما می‌خواهیم با دریافت این پول بتوانیم حقوق و عیدی کارگرانمان را شب عید پرداخت کنیم. می‌دانیم که مسئولان وزارتخانه همه تلاششان را برای پرداخت بدهی‌ها به کار گرفته‌اند اما واقعا پاسخگوی این همه بحران کیست. آیا می‌شود خسارت‌های ناشی از این وضعیت را جبران کرد. ما سال‌ها بروز این مشکل را پیش‌بینی می‌کردیم.
او در توضیح این مطلب افزود: باید دقت کرد که وقتی وزارت نیرو یا هر وزارتخانه دیگری نمی‌تواند پول ما را بدهد مشکل همان زمان بروز نمی‌کند و فاصله‌ای دو تا سه سال طول می‌کشد تا بحران خود را نشان دهد. کما این که نباید تصور کرد به دلیل کار کردن کارخانه‌ها با ظرفیت پایین ما سریع با بحران خاموشی روبرو می‌شویم بلکه باید توجه داشت که یک فاصله زمانی دو تا سه سال طی می‌شود تا بحران خاموشی خود را نشان دهد.
او گفت: البته به دلیل وضعیت اقتصادی همه کارخانه‌ها با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند و صنایع ما با کمتر از ظرفیت اسمی‌شان تولید می‌کنند. باید بگویم که اگر کارخانه‌ها و صنایع با همه توان خود کار می‌کردند ما حتما همین حالا هم با بحران خاموشی روبرو می‌شدیم اما در حال حاضر به دلیل وضعیت اقتصادی بحران خاموشی خود را نشان نمی‌دهد.
او حجم مطالبات از وزارت نیرو را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ما مدعی هستیم وزارت نیرو باید هزار میلیارد تومان خسارت نیز به ما بپردازد اما تا به حال آنها چنین مطلبی را قبول نکرده‌اند. حرف ما این است که وقتی بانک‌ها از ما جریمه می‌گیرند چرا دولت نباید جریمه دیرکرد خود را به ما بپردازد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر