۱۳۸۸ بهمن ۲۳, جمعه

محکومیت ایران برای ایجاد اختلال در برنامه های شبکه های خبری بین المللی

در پی ارسال موج تازه پارازیت از سوی ایران بر برنامه های شبکه های خبری بین المللی، شبکه های بی بی سی، دویچه وله و صدای آمریکا روز پنجشنبه پیامی شدید اللحن دایر بر محکومیت این اقدام صادر کرده اند.

این شبکه ها می گویند ایران این هفته در تازه ترین اقدام، اخلال در برنامه های تلویزیون سرویس جهانی بی بی سی را آغاز کرده است. ارسال امواج اخلال گر تازه با برگزاری مراسم سالگرد انقلاب اسلامی همزمان بوده است.

پارازیت های نشات گرفته از ایران بر شبکه هایی که از ماهواره هاتبرد که برای مخاطبانی در اروپا و خاورمیانه برنامه پخش می کند اثر می گذارد. اینها شامل تلویزیون فارسی بی بی سی، تلویزیون صدای آمریکا به زبان فارسی، سرویس رادیو فردا که زیرمجموعه رادیوی اروپای آزاد/رادیو آزادی است، به علاوه برنامه های رادیو و تلویزیونی دویچه وله آلمان است.

پیتر هاروکز مدیر سرویس جهانی بی بی سی، اریک بترمن مدیر دویچه وله و دن آستین مدیر صدای آمریکا در بیانیه مشترکی نوشتند: "ما هرگونه ایجاد اخلال در پخش این کانال ها را محکوم می کنیم. ما از مدیران ماهواره ها و کسانی که بر آنها نظارت دارند می خواهیم برای اعمال فشار بر ایران جهت توقف این اعمال فورا اقدام کنند."

در ادامه این بیانیه آمده است: "مقام های ایرانی برای پخش آزادانه برنامه هایشان به زبان های انگلیسی و عربی در اطراف جهان از همین خدمات ماهواره ای استفاده می کنند؛ و در همین حال مردم کشور خود را از برنامه هایی که از همین ماهواره ها از بقیه جهان می آید محروم می کنند. ما از پخش خبرهای دقیق و بی طرفانه درباره امور جاری به ایران دست برنخواهیم داشت. ما همه راه های ممکن را برای تامین برنامه های خبری تلویزیونی که مخاطبان ما در ایران طلب می کنند امتحان خواهیم کرد."

این بیانیه می گوید که اقدام ایران در ارسال پارازیت، ناقض بند 45 قانون اتحادیه ارتباطات بین المللی است که پخش سیگنال های مزاحم را ممنوع می کند و از جامعه مسئول نظارت بین المللی (بر این قوانین) می خواهد موضعی قاطعانه تر در برابر این اختلال های عمدی اتخاذ کند.

شکایات رسمی در این زمینه تسلیم اتحادیه ارتباطات بین المللی شده است و این شبکه ها می گویند که برای پیدا کردن راه هایی جهت جلوگیری از اختلال بیشتر در برنامه هایشان می کوشند.

مقام های فرانسوی نیز پیشتر در ماه ژانویه از این اتحادیه خواسته بودند جلوی پارازیت های ایران را بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر