۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

پاسخ ایران به انتقادهای جهانی؛ شکنجه در ایران “تبلیغات” غربی هاست !

"ايران يک كشور داراى دمكراسى باز است كه در آن عدالت و حق آزادى بيان تضمين شده است" .این سخن محمد جواد لاریجانی رئیس هیئت نمایندگی و برادر رئیس قوه قضائیه و مقننه ایران در آخرین روز اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ویژه بررسی وضعیت ایران است. اجلاسی که نمایندگان جهان در آن گرد آمده بودند تا بگویند از رفتار دولت ایران در نقض حقوق شهروندان و سرکوب معترضان نگران هستند
پاسخ های لاریجانی، حرفهای تکراری مسئولان و مقامات بلند پایه است: "بعد از پيروزى انقلاب اسلامى... موضوع حقوق بشر به عنوان ابزار سياسى عليه ايران به كار برده شده است" .همانگونه که خواست های کشورهای غربی نیز ثابت و همیشگی بوده است :"ایران باید از تبعیض علیه گروه ها و شکنجه علیه معترضین دست بردارد و حق برگزاری مسالمت آمیز اعتراض ها را به رسمیت بشناسد."

اما آنچه در گستره ای به نام ایران می گذرد نه آن سخنان لاریجانی ها، محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی است و نه آن درخواست غربی ها. در میانه این کشاکش هنوز مادر سهراب نمی داند که فرزندش به چه گناهی کشته شده است: "فقط به خاطر اینکه طرفدار میرحسین موسوی بود"؟ و مادر ندا را حرفهای خنده دار تلوزیون به گریه وا می دارد، وقتی می شنود که " ندا می خواست در فیلمی برای انگلیسی ها بازی کند و خود قربانی این بازی ها شد!"
درخواست هایی که یک به یک رد شد
شوراى حقوق بشر سازمان ملل كه نشست سالانه خود را از روز دوشنبه آغاز كرده بود، در گزارشى می گوید كه ايران درخواست آزادى تمام زندانيان سياسى، تعيين نماينده ويژه در امور شكنجه و پذيرش تحقيق بين المللى در باره خشونت هاى پس از انتخابات اين كشور و لغو مجازات اعدام را رد كرده است. نمایندگان ایران اما با توصيه هلند مبنى بر برداشتن گام هايى براى ايجاد اطمينان از اينكه هيچگونه شكنجه، بيرحمى يا رفتارها و مجازات هاى غير انسانى و پست اعمال نخواهد شد، موافقت كرده است. گرچه هیئت ایرانی پيشنهاد اسپانيا براى امضاى معاهده سازمان ملل در زمینه «عدم شکنجه» را رد كرده اند.

نمايندگان جمهورى اسلامى همچنین نپذيرفته اند كه محدوديت هاى شديد براى حق آزادى بيان را از ميان بردارند و به آزار و اذيت روزنامه نگاران پايان دهند!
در ایران شکنجه نداریم چون...
محمد جواد لاریجانی که در کسوت دبیر ستاد حقوق بشر ایران وابسته به قوه قضاییه در ژنو به سر می برد، امروز در واکنش به اعزام نماینده ویژه بررسی شکنجه گفت که "به دلیل منع شکنجه در قانون اساسی ایران نیازی به اعزام گزارشگر ویژه شکنجه نیست" و البته کشورهای غربی را متهم کرد که "اقدام به تبلیغات زهرآگین علیه جمهوری اسلامی می کنند."

جواد لاریجانی در حالی به علت "منع شکنجه در قانون" اعمال شکنجه در زندانها را رد کرد، که حداقل در یک مورد، گزارش هیئت تحقیق و تفحص که روز 20 دیماه در صحن علنی مجلس قرائت شد به گوشه ای از شکنجه ها در کهریزک اشاره داشته است :" 147 تن از بازداشت‌شدگان اغتشاشات روز 18 تير.. به دليل اصرار مقام قضايي .. در سالن كوچك قرنطينه به مساحت 70 متر جا مي‌دهند و طي چهار روز حضور اين تعداد از بازداشت‌شدگان در شرايط بسيار سخت و بد آب و هوا در گرماي تابستان بدون وجود تهويه و امكانات بهداشتي، غذايي و آشاميدني و همچنين ضرب و شتم و توهين و تحقير توسط ماموران نگهداري آنان در جوار 30 نفر از اراذل و اوباش پرخطر همه و همه موجب شد كه دل رهبر معظم انقلاب از آن به درد آيد "البته اینها در کنار بیرون آمدن چهار جنازه از این بازداشت گاه بود که رهبر جمهوری اسلامی را وادار کرد تا در دیدار با جمعی از دانشجویان بسیجی بگوید که آنچه در کهریزک رخ داد "جنایت" بود
پرسش هایی که بی پاسخ ماند
عبالکریم لاهیجی نایب رئیس فدارسیون بین المللی حقوق بشر در خصوص اجلاس روز گذشته و پاسخ های ایران می گوید که متاسفانه نمايندگان جمهوری اسلامی مسايل حقوق بشری را مطرح نکردند بلکه فقط دست به يک سری تبليغات زدند که مثلاً در قانون اساسی جمهوری اسلامی آزادی‌ها چگونه است، شکنجه منع شده، تمام متهمان حق دارند وکيل داشته باشند و.. اما اين سخنان فقط در حوزه تئوری بود.

لاهیجی در تشریح جلسه دیروز یادآور می شود بعد از اتمام بخش اول سخنان آقای لاريجانی سؤالات هيئت‌های نمايندگی آغاز شد و به خصوص هيئت‌های نمايندگی کشورهای غربی در ارتباط با شکنجه و مسايل ديگر سؤال‌های دقيقی را مطرح می‌کردند. آنها از زندان کهريزک نام بردند و درباره تعداد کشته شدگان بر اثر شکنجه، وضعيت زندانيان سياسی، دادگاه‌هايی که از تلويزيون نمايش داده شد، دادگاه‌های غيرعلنی که مردم را ناگزير به اعتراف می‌کنند، مجازات اعدام در ايران و بالا بودن رقم اين اعدام‌ها و همچنين مجازات افراد زير ۱۸ سال پرسش کردند.این در حالیست که نمايندگان جمهوری اسلامی به هيچ يک از اين پرسش‌ها پاسخ ندادند و قضيه را سياسی جلوه دادند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر