۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

آمریکا محدودیت های اینترنتی به ایران را لغو کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا طی بیانیۀ روز گذشتۀ خود، ضمن اعلام "تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار به کشورهای ایران، کوبا و سودان، ممنوعیت و محدودیت های شهروندان این کشورها برای دسترسی به فناوری های اینترنتی را لغو کرد و این عمل را در "جهت حمایت از مردم این کشورها" اعلام کرد.
در بیانیۀ وزارت خزانه داری آمریکا، ضمن اعلام تغییر در نوع تحریم های اعمال شده علیه ایران، کوبا و سودان، عملا انتقال، استفاده وصدورفناوری های اینترنت برای حمایت از شهروندان این کشورها آزاد اعلام گردیده و بنابراین شرکت های فناوری آمریکایی از این پس مجاز به صدور خدمات اینترنتی برای شبکه های اجتماعی و ارسال پیامک خواهند بود و می‌توانند بدون نگرانی از مجازات‌های دولت آمریکا، خدماتشان را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهند.
طی ماههای اخیر و در آستانه یا همزمان با هر مراسم و مناسبت ویژه ای که امکان حضور و تجمع حامیان جنبش سبز در آن می رفت، مقامات امنیتی و دولتی ایران، با قطع سرویس های اینترنتی، به حداقل رساندن سرعت های دسترسی و کنترل و فیلترینگ وبگاههای مختلف، سعی در قطع ارتباط مردم با یکدیگر و عدم درز و انتشار جهانی اخبار مربوط به حوادث کشور را داشتند.
از همان زمان موج اصلی و رویکرد به نقش فناوری های اینترنتی، در پی اِعمال محدودیت های ویژه در زمینه دسترسی به سایت ها، ایمیل ها و شبکه های اجتماعی رخ داد که در نتیجه این سانسور و فیلترینگ حکومتی، شهروندان و رسانه های مستقل وارد عمل شده و مشاهدات و اتفاقات داخل ایران را - با دسترسی سخت به اینترنت- در اختیار و آگاهی افکار عمومی جهان قرار داده بودند.
مقامات جمهوری اسلامی این فعالیت مردم و شهروندان را از مصادیق "جنگ نرم" دانسته و از عالی ترین مقام حکومت تا پایین ترین ارکان نظامی و سیاسیِ حامی دولت، بر ضرورت مبارزه و ریشه کنی آن تاکید ورزیده بودند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر