۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

دانشجویان: شما هم به زودی صدای ملت ایران را خواهید شنید!

علیرغم اینکه چندی پیش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه ها خاطرنشان کرده بود "بر اساس پیگیریهای ما به نظر می رسد در حال حاضر هیچ دانشجوی بازداشتی که به دلیل حوادث پس از انتخابات دستگیر شده باشد، وجود ندارد"، اکنون صدها دانشجو در بازداشت به سر می برند و نزدیک به هزار دانشجو مشمول صدور احکام حبس، تعلیق، تبعید، محرومیت از حقوق اولیه، شلاق و جریمه از سوی کمیته های انضباطی و مراجع قضائی هستند بعد از عاشورای خونین ایران و همزمان با آغاز مجدد موج سرکوب و دستگیری مردم و فعالان سیاسی، دانشجوئی، مدنی و روزنامه نگاران کشور، صدها دانشجو نیز، طی ماه اخیر به شمار بازداشت شدگان ماههای قبلی اضافه شدند. هم اکنون ۱۲ تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران که از روز دانشجو بازداشت شده اند، کماکان در بازداشت به سر می برند و از وضعیت آنان خبری دقیق در دست نمی باشد. دو هفته پیش نیز محمدرضا احمدی فعال سابق انجمن اسلامی دانشگاه چمران (جندی شاپور) اهواز نیز توسط گروهی لباس شخصی بازداشت شد . کمی پیشتر میلاد ویسی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه آزاد بندرانزلی و از فعالین ستاد مهندس موسوی در رشت و محمدامین ولیان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و یکی از دوستانش –که نامش اعلام نشده- مقابل درب دانشگاه بازداشت شدند.
در ادامه سرکوب های بعد از عاشورا، محمد مرادی فعال دانشجوئی دانشگاه رازی کرمانشاه و مرتضی سیمیاری دبیر اجتماعی دفتر تحکیم از دانشگاه سیستان- بلوچستان نیز بازداشت شدند. در حال حاضر مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و سمیاری از اعضای شورای مرکزی دفترتحکیم به همراه چندین عضو شورای عمومی آن تشکل،در بازداشت به سر می برند.
همزمان خبرنامه امیرکبیر از بازداشت علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالین دانشجوئی دانشگاه زنجان خبر داد که سال گذشته از افشا کنندگان فساد اخلاقی معاون آن دانشگاه بوده و در همان رابطه ماهها در بازداشتگاه به سر برده بودند. این دو در جریان اعتراضات بعد از انتخابات نیز بازداشت و موقتا آزاد شدند. اکنون رسانه های دانشجویی از ربایش آنها ابراز نگرانی کرده اند.
در جریان اعتراضات دانشجویان مشهد به سرکوبهای خونین عاشورا، حداقل ۲۱۰ دانشجوی دانشگاه فردوسی، خیام و سجاد مشهد بازداشت شدند. لازم به ذکر است هنگام برگزاری مراسم سوم شهدای عاشورا در دانشگاه آزاد مشهد، شبه نظامیان بسیج وارد صحن دانشگاه شده و ضمن حمله به دانشجویان، بیش از ۷۰ تن را بازداشت و گروهی را نیز زخمی نمودند. در آن حادثه ۸ دانشجو به بیمارستان منتقل شدند و یکی از اساتید و یک دختر دانشجو نیز با ضربه چاقو لباس شخصی ها بشدت از ناحیه گردن و سر آسیب دیدند. دانشگاه علم و صنعت نیز، صحنه حملات لباس شخصی ها به دانشجویان و ربایش و بازداشت حداقل ۲۰ دانشجوی آن دانشگاه بود. در مراسم روز دانشجوی امسال که توسط دانشجویان کشور روز ملی «مبارزه با کودتا» نامگذاری شد و در مسیر اعتراضات به کودتا و نتایج ریاست جمهوری قرار گرفت، دانشجویان در بیش از ۵۰ دانشگاه کشور دست به تجمعات اعتراضی زدند که منجر به بازداشت حدودا ۳۰۰ تن از دانشجویان تهران، پیام نور، شریف، قزوین، کرمانشاه، خواجه نصیر، امیرکبیر، شیراز، ایلام، علامه، آزاد، نجف آباد و بابل شد . بعد از مراسم روز دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد که با موضوع «انتخابات و تاثیر آن بر رفتار مردم» برگزار شد، ۷۰ نفر از دانشجویان دستگیر شدند که گزارشهای تکمیلی از ادامه بازداشت ۱۳ نفر از آنها خبر می دهد. در تجمع روز دانشجوی دانشگاه آزاد کرمانشاه نیز، گروهی از دانشجویان پس از اتمام مراسم نیروهای امنیتی دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند. مونا شایان دانشجوی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز، از بازداشت شدگان روز دانشجو بود تا تعداد دانشجویان بازداشتی آن دانشگاه به عدد ۱۱ برسد. همان زمان و در موج دستگیری های بعد از روز دانشجو، پنج دانشجوی دانشگاه همدان به نامهای رامین غیور، فرید زندی، وحید امیری، فائق شکوری، کیان مظفری و رضا جعفری بازداشت شدند .
دیاکو قصلانی دانشجوی کرد رشته مهندسی شیمی دیگر دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف در 16 آذر بود.....
در همین رابطه امین رجب پور نیکنا دانشجوی دانشگاه گیلان و میثم حسنی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر نیز بازداشت شدند تا تعداد دانشجویان بازداشتی آن دانشگاه در روز دانشجو به ۶ نفر برسد. همزمان فرهاد فرنود دانشجوی عمران دانشگاه صنعتی شریف و عضو انجمن اسلامی آن دانشگاه نیز بازداشت شد تا علاوه بر وی، مهدی کلاری، حامد ترک‌زاده، محسن زارع و مهدی الله یاری از آن دانشگاه به زندان اوین منتقل شوند. کمیته گزارشگران همان روز از دستگیری فرزام معینی از فعالین دانشجوئی دانشگاه بین المللی قزوین در محوطه دانشگاه خبر داد. از موارد دیگر می توان به بازداشت علیرضا مرادی، سجاد مرادی، امجد کردنژاد، ناصراحمدی و عباس کاکایی، پنج دانشجوی کرد دانشگاه تهران، ادریس مولودی دانشجوی کرد دانشگاه علامه، دکتر فرزاد کلبعلی دانشجوی کرد دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران، سهراب کریمی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد و همچنین مختار ارکان دانشجوی کرد و ترم آخر رشته فیزیک دانشگاه آزاد ایلام نیز اشاره کرد. همزمان بعد از مراسمی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، کامران برادر کیانوش آسا، دانشجوی نخبه دانشگاه علم و صنعت تهران و شهید وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز، هنگام خروج از دانشگاه به همراه دانشجوئی دیگر (بیژن رضائی) بازداشت شد. در همین راستا، ۲۰ دانشجوی دانشگاه آزاد نجف‌آباد استان اصفهان و یک دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز بازداشت شدند. در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، مهدیه گلرو، وحید لعلی پور، یاشار امینی، میلاد فدائی، فواد شمس و محمد یوسف رشیدی، فعالان دانشجوئی دانشگاههای علامه، پلی تکنیک، آزاد و تهران نیز دستگیر و روانه بازداشتگاه شده بودند. رشیدی دو سال قبل و بعد از اعتراض علیه حضور احمدی نژاد در دانشگاه که پلاکارد "رئیس جمهور فاشیست، پلی تکنیک جای تو نیست" را در دست گرفته بود، از تحصیل معلق شده بود همزمان با سفر اخیر احمدی نژاد به اهواز نیز، سجاد پیرفلک، از فعالان دانشجوئی دانشگاه چمران بازداشت شده و تا کنون اطلاعی از وی در دست نیست.
قبل از ۱۶ آذر و در جریان دو مراسم ۱۳ آبان و روز قدس نیز بالغ بر یکصد دانشجوی معترض در سراسر کشور بازداشت و به خیل عظیم بازداشت شدگان به حوادث بعد از انتخابات پیوستند و از این نمونه ها زیاد می باشد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر