۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

تحلیل روزنامه های عرب از 22 بهمن: معترضان کوتاه نیامده اند

تظاهرات و راهپیمایی در سالگرد پیروزی انقلاب ایران، مانند هشت ماه گذشته واکنش رسانه‌های عربی منطقه را در پی داشت. برخی از این رسانه‌ها علاوه بر انتشار خبر و تحلیل و تفسیر نظر برخی از شهروندان ایران را هم پرسیده‌اند.
روزنامه النهار، دیگر روزنامه لبنانی با سابقه بیش از هفتاد و پنج سال انتشار، این عنوان را برای تظاهرات روز 22 بهمن انتخاب کرد: «رهبران اپوزیسیون و نزدیکان آنها با توسل به ضرب و شتم و بازداشت از حضور در تظاهرات مردمی منع شدند».
این روزنامه در متن خبر آورد: «در حالی که صدها هزار نفر از مردم قصد داشتند در میدان آزادی حاضر شوند، پلیس با توسل به ضرب و شتم و بازداشت گسترده، مانع از حضور رهبران اپوزیسیون و هواداران و نزدیکان آنها در تظاهرات شد؛ بطوریکه تعداد زیادی از آنها بازداشت شدند و خودروهای مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته و ‌آسیب دید؛ اما گزارشی از آسیب دیدن خاتمی و کروبی مخابره نشد».
النهار به نقل از حسین کروبی فرزند رییس سابق مجلس ایران نوشت که پدرش در این حمله آسیب ندید؛ اما تعدادی از محافظان و همراهان او زخمی شدند.
این روزنامه همچنین نوشت: «اوج این تعرض‌ها به محمدرضا خاتمی برادر رییس‌جمهور سابق ایران و همسرش زهرا اشراقی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی بود که توسط نیروهای امنیتی برای ساعتی بازداشت شدند».
روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط با عنوانی درشت نوشت: «ایران در سالگرد پیروزی انقلاب با دو دستگی عمیق و این سوال جدی مواجه شد که کدام انقلاب را جشن می‌گیرد؟».
این روزنامه که همزمان با منطقه در لندن نیز چاپ می‌شود، مصاحبه‌ای با یک خانم فعال حقوقی در تهران به نام امینی کرده و نوشت: «امینی می‌گوید هنگامی که به عقب باز می‌گردم و خاطراتم را از انقلاب مرور می‌کنم دچار این شگفتی می‌شوم که چطور ما متوجه نبودیم که چه قرار بر سرمان بیاید. ما گمان می‌کردیم که زمان حکومت مردم فرا رسیده و من اکنون به عنوان یکی از این مردم از خوشحالی خودم از پیروزی انقلاب در شگفت هستم».
سایت رادیو دویچه به نقل از الشرق‌الاوسط نوشت: «بحران کنونی در ایران یک بحران روحی است؛ چرا که بیشتر فعالین اوایل انقلاب از سیاستمداران تا جنبش‌ها و حرکت‌های مردمی به درون خود مراجعه کرده و خود را محاکمه می‌کنند. این در حالی است که نیروهای امنیتی ایران در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب نوه آیت‌الله خمینی را نیز از بازداشت در امان نگذاشتند».
این روزنامه جهان عرب در ادامه افزود: «ایران در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب به دو دسته تقسیم شد. یک دسته که در میدان ‌آزادی به نفع نظام شعار می‌دادند و دسته‌ای دیگر که در دیگر میادین تهران علیه رهبران انقلاب شعار سر دادند».
الشرق‌الاوسط در ادامه به نقل از امینی نوشت: «ما فرصت نکردیم نظامی که باید را در ایران برپا کنیم. بعد از انقلاب جنگ شروع شد و پس از جنگ تا به خود بیاییم با شرایط پلیسی مواجه شدیم؛ ولی همواره از مقابله با این وضعیت در هراس بودیم. اکنون دیگر آن هراس وجود ندارد و شرایط نیز دقیقا مانند زمان شاه شده که مردم، نیروهای امنیتی و نظامی را به چالش می‌کشند».
این روزنامه به نقل از زیبا میرحسینی فعال دانشجویی می‌نویسد: «شاه در این توهم بود که طرفدارانش بیشتر از مخالفانش هستند و اکنون نیز رهبر ایران چنین فکری دارد؛ ولی فقط کافی است تا نیروهای امنیتی و نظامی را برای مدت کوتاهی از غائله کنار بکشد تا متوجه شود مشروعیتش تا چه حد از بین رفته است».
الشرق‌الاوسط در تحلیلی با عنوان «اپوزیسیون ایران در دو راهی مبارزه مسالمت‌آمیز یا تحرک رادیکالی» نوشت: «هشت ماه گذشته و تحرکات اپوزیسیون نشان داد که اکنون دیگر بر سر یک دو راهی هستیم. یا باید تحرک مسالمت‌آمیز را ادامه داد و یا دست به حرکت‌های رادیکالی زد. این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران اپوزیسیون می‌گویند تظاهرات برای اعتراض به شیوه کنونی حکومت و بازگشت به قانون اساسی است. با این حال بسیاری از جوانان ایران از شیوه سرکوب خشونت‌بار حکومت ظرف هشت ماه گذشته به تنگ آمده و خواستار پایان بخشیدن به سی و یک سال حکومت آیت‌الله‌ها و تغییر نظام هستند».
نویسنده این تحلیل به نقل از پریسا، یک تظاهرکننده ایرانی نوشت: «زمان آن فرا رسیده که روشی دیگر و جدید را برای اعتراض‌های خود انتخاب کنیم. حاکمیت نشان داده که روش مقابله با اپوزیسیون را فرا گرفته و این سوال مطرح است که ما تا چه زمانی باید در خیابان‌ها به شکل وحشیانه کتک بخوریم».
الحیات،‌دیگر روزنامه فرا منطقه‌ای عربی نوشت: «در سالگرد پیروزی انقلاب، حاکمیت ایران خبرنگارهای خارجی را از ترک میدان آزادی و گرفتن اخبار از دیگر مناطق منع کرده و علاوه بر پایین آوردن سرعت اینترنت، دسترسی به برخی سایت‌ها مانند گوگل را نیز ممنوع کرده و تلفن‌های همراه نیز از دسترس خارج شد. این در حالی بود که محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در میدان آزادی با حمله به آمریکا گفت متاسفانه امید به تغییر در آمریکا اندک اندک رنگ باخته و تبدیل به نا امیدی می‌شود».
اما روزنامه لبنانی السفیر، از رسانه‌های نزدیک به ایران و حزب‌الله در کنار اخبار مربوط به تظاهرات روز بیست و دوم بهمن، نکته‌ای را فاش کرده و نوشت: «محمود احمدی‌نژاد در یک مکالمه خصوصی با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه، به او گفت که یک بار باید برای همیشه در برابر اسراییل مقاومت کرد. احمدی‌نژاد در این مکالمه همچنین به اسد گفت که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اسراییل قصد دارد با دست زدن به اقدامی، شکست‌های خود در برابر فرزندان لبنان و غزه را جبران کند و اگر اسراییل بخواهد دست به چنین حماقتی بزند باید کشورهای منطقه متحد شده و یک بار برای همیشه پاسخ دولت عبری را بدهند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر